Rekrutering

Assessment centers:

Wat is een Assessment Center?

Een assessment center is een reeks concrete simulatieoefeningen specifiek uitgekozen om na te gaan of bepaalde vaardigheden en competenties bij een kandidaat aanwezig zijn. Op basis van vooraf bepaalde competenties biedt het een duidelijk inzicht in de sterktes en ontwikkelingsnoden. Verder wordt het potentieel van de kandidaat geëvalueerd. ​

In het kader van een sollicitatieprocedure

Een assessment center wordt georganiseerd in het kader van een sollicitatieprocedure. De bedoeling is om een duidelijke inschatting te maken van de competenties en de capaciteiten van een kandidaat. Daarnaast worden een aantal vragenlijsten ingevuld door de deelnemers waarin gekeken wordt naar cognitieve vaardigheden, persoonlijkheid en drijfveren. ​

Waarom kiezen voor deze procedure?

Kandidaten kunnen heel veel leren uit assessment centers. Ze krijgen waardevolle feedback die ze kunnen inzetten in hun verdere ontwikkeling. Als werkgever is het een toetsing in kader van aanwerving en rekrutering, om na te gaan of personen beantwoorden aan de nodige competenties om de functie uit te voeren.

Onze aanpak en werkwijze:

Wij voorzien bij de start van de opdracht een intakegesprek met HR en/of de manager van de afdeling om een concreet beeld te krijgen van de functie, competenties en match met de organisatie/afdeling/team. Dit kan zowel telefonisch, online als op locatie plaatsvinden.

Voorafgaand aan het assessment center nemen we contact op met de kandidaat om een afspraak in te plannen en de nodige informatie mee te geven. 

De kandidaat krijgt voorafgaand aan het assessment center de online linken voor de vragenlijst(en) doorgestuurd. We voorzien standaard een persoonlijkheidsvragenlijst (PFPI of SOSIE – Pearson), maar dit kan worden aangevuld met extra testen.

Een assessment center bevat een postbakoefening met bespreking, een rollenspel en een interview (+/- 1 uur waarin we de ervaring, motivatie, drijfveren, waarden en competenties bevragen). Tijdens het interview gebruiken we interactieve tools om dit naar boven te krijgen.

Na het assessment center verkrijgt onze klant een uitgebreid rapport en indien gewenst de dag zelf nog telefonisch/online feedback over de kandidaat. Na de selectieprocedure hebben kandidaten recht op gratis feedback (telefonisch overlopen we dan het assessment rapport en geven we tips en tricks mee om verder aan de slag te gaan met de aandachts- en/of ontwikkelpunten).

Zowel Filip en Tineke hebben beiden reeds jarenlange ervaring, zowel bij de overheid als binnen de private sector in het afnemen van assessment centers. 

Vragen rond het afnemen van selectiegesprekken of ondersteuning hieromtrent nodig? Neem gerust contact op om te bespreken hoe we u hierbij kunnen helpen.