Development Center(s)

  • Hoe zet ik in op persoonlijke groei van medewerkers?
  • Hoe toon ik mijn medewerkers dat ze belangrijk zijn voor de organisatie?
  • Welke richting kunnen mijn medewerkers uit en wat zijn hun doorgroeimogelijkheden binnen onze organisatie?
  • Hoe kan ik een groeipad op maat uitstippelen voor medewerkers?
  • Hoe ontdek ik welke sterktes, valkuilen of verborgen talenten mijn medewerkers hebben?
  • Waar kan ik mijn medewerker(s) het best op inzetten?

Herkent u bovenstaande vragen en wilt u hier verder mee aan de slag?

Dan kan een development center een oplossing bieden!

Wat is een Development Center?

Een development center is gelijkaardig aan een assessment center, maar biedt de bijkomende mogelijkheid om verder te groeien in persoonlijke en potentiële ontwikkeling. 
 

Waarom kiezen voor deze centers?

Het is een gedragsgerichte evaluatie waarbij de huidige competenties in kaart worden gebracht met het oog op de verdere ontwikkeling. De focus ligt vooral op het detecteren van ontwikkelingsmogelijkheden, minder op het louter vaststellen van sterktes en zwaktes. 

Wij geloven dat elke werknemer sterkten en talenten heeft. Voor ons is het dus belangrijk om in een development center na te gaan waar deze liggen en hoe deze verder ontwikkeld kunnen worden om deze in te zetten op de werkvloer.

Onze aanpak

Voor de start van een development center starten wij met een intake samen met de rechtstreeks leidinggevende en/of HR afdeling om een beeld te krijgen op hun wensen en verwachtingen. Wij nemen eveneens contact op met de medewerker om deze gerust te stellen en wat meer uitleg te geven over het verloop en doel van een development center.
Een development center bevat volgende onderdelen:
  1. Kandidaten krijgen een business-case. Deze business-case wordt nadien nabesproken met de medewerker waarbij we reeds feedback en tips meegeven.
    De leidinggevende of HR medewerker kan hierbij aanwezig zijn.
  2. Een rollenspel waarbij de kandidaten een discussie aangaan met een klant en/of een medewerker. Dit wordt eveneens nabesproken met de deelnemer.
  3. Er wordt een persoonlijkheidstest afgenomen, waarin verschillende dimensies gemeten worden. We gebruiken hiervoor de SOSIE persoonlijkheidsvragenlijst van Pearson (deze test meet zowel persoonlijkheid als drijfveren).
  4. Er wordt een uitgebreid interview afgenomen. Hierbij worden de waarden, overtuigingen en voorkeur van werkcontexten bij de kandidaat bevraagd. Verder wordt teruggeblikt op het persoonlijkheidsprofiel.

Na het development center wordt er een ontwikkelingsgericht rapport opgemaakt voor zowel de medewerker als de werkgever. We houden op een later tijdstip een feedbackgesprek waarbij we een persoonlijk ontwikkelingsplan opmaken en handvaten meegeven zodat zowel de werkgever als werknemer hier verder mee aan de slag kunnen en het development center rapport als leidraad kan worden gebruikt in de verdere ontwikkeling of loopbaan van de medewerker.

Er kan ook een individueel coaching traject opgestart worden om verder met de medewerker aan de slag te gaan. Mochten meerdere medewerkers binnen de organisatie een development center doorlopen kan er eveneens gekeken worden voor groepssessies naderhand om met bepaalde competenties samen verder aan de slag te gaan.

Interesse? Neemt gerust contact op!